الجمعة، أغسطس ٠٣، ٢٠٠٧

عبدالمنعم جمال الدين حر


مكالمة تليفونية بالأمس كانت من أسعد المكالمات التيتلقيتها فيما يزيد عن شهر مضي

هو : ألو الاستاذ عبدالمنعم

أنا : أيوه يا فندم مين معي

هو : أنا عبدالمنعم

أنا : نعم

هو : أنا عبدالمنعم جمال الدين

مش ممكن فعلا مصدقتش عبدالمنعم جمال الدين صحفي بجريدة الشعب كان معتقلا لمدة 14 سنة قابلته في الحبستين اللي فاتوا في 2006 لما كنت بامتحن الدبلومه في سجن الاستقبال والثانية في 2007 عندما يتم ترحيلي لمستشفي سجن الليمان للعلاج

كان ينظر أن السجن أصبح هو بيته لم يكن يتخيل أنه سترد له حريته

لكنها ردت اليه بعد 14 سنة من الاعتقال الإداري فمن يعوضه عنهم

المهم ألف مبروك لمنعم الكبير وانتظروا حوار ساخن معه قريبا جدا

6 تعليق:

أسامة الرشيدى يقول...

ألف ألف مبروك والله فرحت جدا جدا

وعقبال باقى المعتقلين العشرين ألف
يارب فرج أسرهم جميعا وفرح عائلاتهم كلهم

Desert cat يقول...

الف مبروك
وربنا يفك اسر الجميع

دعوة الفردوس يقول...

سبحان الله
ياترى احساسه ايه بالشوارع والناس
ياترى شايف مصر ازاي
المهم انه بقى حر
لان الاحرار أمثاله اللي هيعديوا للبلد دي عزها وحريتها

ربنا يكرنمك يااخ منعم تسأله بعد 14 سنة اعتقال
هل عنده استعداد للاشتراك في عمل سياسي؟!!

انا انصاري يقول...

الف مبروك لخروجه
وعقبال بقيت المعتقلين

بالمناسبة هوه عبدالمنعم جمال الدين كان مقبوض عليه في قضية ليه علاقة بالجهاد ولا ده مجرد تشابه اسماء

عصفور المدينة يقول...

اللهم لك الحمد
وفك الله اسر كل المأسورين وثقل الله موازينهم واثابهم بصبرهم

صانعة الحرية يقول...

الحمد لله
عودا حميدا اخ منعم
اللهم فك قيد كل اسرانا يا رب العالمين